Τα δύο βιβλία του Γιάννη Γράψα για την βιντεοανάλυση και την ψυχολογία της Καλαθοσφαίρισης

Δυο πολύ ενδιαφέροντα βιβλία έγραψε και θα παρουσιάσει τον Αύγουστο στην Θεσσαλονίκη ο Αγρινιώτης προπονητής καλαθοσφαίρισης και Διδάκτωρ Προπονητικής του ΤΕΦΑΑ ΔΠΘ Γιάννης Γράψας που τον τελευταίο χρόνο ζει και εργάζεται στο Γιοχάνεσμπουργκ της Νοτίου Αφρικής.

Το πρώτο βιβλίο έχει ως κεντρικό του θέμα την βιντεοαναλυση που βασίζεται στις νέες τεχνολογίες ως σύγχρονο εργαλείο στην προπονητική  καλαθοσφαίρισης και το δεύτερο προσεγγίζει με ιδιαίτερη σαφήνεια και  ευστοχία τον ρόλο της προπονητικής συμπεριφοράς μέσω της επιστήμης της Αθλητικής ψυχολογίας στην προπονητική διαδικασία της καλαθοσφαίρισης.

Στο συγκεκριμένο βιβλίο έχει συνεργαστεί επίσης η Ευτυχία Γράψα πτυχιούχος ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ ενεργή αθλήτρια καλαθοσφαίρισης, αρχηγός του τμήματος Γυναικών του Άρη Θεσσαλονίκης.

Η ΒΙΝΤΕΟΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗ

ΤΕΧΝΙΚΟΤΑΚΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΟΜΑΔΩΝ ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ

Περιγραφή Βιβλίου

Η τεχνικοτακτική ανάλυση (scouting), που βασίζεται στις νέες τεχνολογίες, (Η/Υ)αποτελεί σήμερα ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της προπονητικής διαδικασίας της καλαθοσφαίρισης. Ο στόχος αυτού του βιβλίου είνα να αναδείξει την χρησιμότητα της τεχνικοτακτικής ανάλυσης (scouting), στην προπονητική διαδικασία και παράλληλα να παρουσιάσει απλές ιδέες τεχνικοτακτικών χαρακτηριστικών τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο, πουθα προσφέρουν σημαντική γνώση σε όλους τους συναδέλφους προπονητές για καλύτερο προγραμματισμό της προπόνησης οποιαδήποτε και αν είναι η προπονητική τους φιλοσοφία.

Είναι σαφές ότι δεν υπάρχει παρά μόνο ένας δρόμος για την επιτυχία. Ο δρόμος της ″σκληρής δουλειάς″. Πρέπει οι προπονητές να δουλεύουν πολύ σκληρότερα απ’ ότι ζητούν να δουλεύουν οι παίκτες τους. Πρέπει πάντα να είναι καλά προετοιμασμένοι ακόμη και για την παραμικρή λεπτομέρεια τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο τακτικής.

Η στελέχωση των ομάδων με εξειδικευμένο προσωπικό και η συνεχής ενημέρωση των προπονητών για την χρήση νέων μεθόδων και μοντέλων τεχνικο – τακτικής ανάλυσης δημιουργούν προϋποθέσεις καλύτερης οργάνωσης της προπόνησης, κατάλληλης αξιολόγησης και χρησιμοποίησης των παικτών και καλύτερης στρατηγικής παιχνιδιού στην προσπάθεια για την επίτευξη της νίκης.

Δρ. Ιωάννης Γράψας

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ

ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Στον αθλητισμό η επιτυχία των στόχων των αθλητών προσδιορίζεται κύρια, στην βελτίωση σωματικών και τεχνικών χαρακτηριστικών. Ο προπονητικός στόχος επικεντρώνεται στο μεγαλύτερο ποσοστό του στην βελτίωση της φυσικής και τεχνικής τους κατάστασης.

Ωστόσο, για ποιόν λόγο τόσο εμπειρικά όσο και επιστημονικά, διαπιστώνεται ότι οι αθλητές δεν έχουν κάθε μέρα την ίδια διάθεση για απόδοση; Ποια είναι οι παράγοντες που καθορίζουν την παρακινησή τους στην προπονητική διαδικασία; Γιατί κάποιοι ξεχωρίζουν από τους άλλους στην αφομοίωση τεχνικών οδηγιών και αναπτύσσοντας καλύτερη αντιληπτική ικανότητα και ταχύτητα αντίδρασης; Για ποιους λόγους ορισμένοι αθλητές εξελίσσονται πιο γρήγορα και «καλύτερα» από κάποιους άλλους ενώ ακολουθούν την ίδια προπόνηση και πολλές φορές υπό τις οδηγίες του ίδιου προπονητή; Είναι τελικά το ταλέντο σε φυσικά και τεχνικά χαρακτηριστικά το μοναδικό απαραίτητο στοιχείο να φτάσει κάποιος αθλητής στην κορυφή; Γιατί αρκετοί αθλητές χαρακτηρίζονται ως “αθλητές προπόνησης” επιτυγχάνοντας στην προπόνηση περιβάλλον υψηλής απόδοσης, ενώ στην αγωνιστική διαδικασία απέχουν πολύ από αυτό;. Υπάρχει διαφορά στα παραπάνω μεταξύ των δυο φύλων;

Από το 1970, επιστήμονες εξετάζουν τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ προπονητών και αθλητών καθοδηγούμενοι κυρίως από τα προπονητικά μοντέλα ηγεσίας.Τα συγκεκριμένα μοντέλα δίνουν έμφαση στις συμπεριφορές των προπονητών δηλ. ποιες ακριβώς είναι οι συμπεριφορές του προπονητή και κατά πόσο αυτές αλλά και με ποιόν τρόπο επηρεάζουν την απόδοση των αθλητών. Πράγματι, έρευνες της αθλητικής ψυχολογίας αποκαλύπτουν ότι ικανοποίηση σχετίζεται με την αντίληψη της συμπεριφοράς προπονητή-αθλητή (Chelladurai, 1993), τη συμβατότητα προπονητή - αθλητή (Horne & Carron, 1985), και την επικοινωνία μεταξύ τους (Berardinis, Barwind, Flaningam, & Jenkins, 1983).Η σχέση προπονητή-αθλητή αποτελεί παράγοντα κεντρικής σημασίας για την αποτελεσματικότητα της προπόνησης διότι αθλητής και προπονητής που συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους έχουν περισσότερες και καλύτερες πιθανότητες επιτυχίας

Ο βασικός στόχος του βιβλίο είναι η προσφορά γνώσης στους συναδέλφους προπονητές αλλά και η δημιουργία κινήτρου για περαιτέρω επιμόρφωση σε ένα πολύ ευαίσθητο κομμάτι της προπονητικής διαδικασίας που σχετίζεται άμεσα τόσο με την αθλητική απόδοση όσο και με την προπονητική εξέλιξη. Σχετικές έρευνες (Martens, 1997) έχουν αποδείξει πως οι προπονητές, οι οποίοι έλαβαν περαιτέρω επιμόρφωση (Αθλητική Ψυχολογία, Κοινωνιολογία), βελτίωσαν την συμπεριφορά τους προς τους αθλητές τους, μείωσαν το άγχος, όπως επίσης βελτίωσαν την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση των αθλητών τους με έμμεσο αποτέλεσμα την βελτίωση της σχέσης μεταξύ τους και άμεσο αποτέλεσμα την βελτίωση της απόδοσής τους.

Συγγραφείς: Δρ. Γιάννης Γράψας – Ευτυχία Γράψα


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια