Athlenda

9 Ιουν 2018

Βαβέτσης: «Η μεταβατική περίοδος και ο παίκτης αθλητής»

Ο Νεκτάριος Βαβέτσης είναι η προσωποποίηση της αναζήτησης και της εξέλιξης. Αναζητά καθημερινά τη γνώση, στοχεύει στην εξέλιξη και με συνεχή ενημέρωση σε εκπαιδευτικά σεμινάρια διάφορων ειδικοτήτων που αφορούν τον αθλητισμό, την αποκατάσταση τραυματισμών και τη φυσική κατάσταση, έχει προσφέρει πολλά στην περιοχή μας τόσο σε πρακτικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο.
Γνώστης του αντικειμένου, κάτοχος διπλώματος προπονητή Α Κατηγορίας και απόφοιτος ΤΕΦΑ Αθηνών, δίνει μεγάλη σημασία στην έννοια του αθλητή, στην προσπάθεια, την διαρκή εξέλιξη και στις βάσεις που πρέπει να παίρνουν οι αθλητές από μικρή ηλικία.

Ο coach μίλησε στο https://gosports.gr της Πρέβεζας για το τι γίνεται στη μεταβατική περίοδο τόσο ατομικά όσο και ομαδικά. Συγκεκριμένα, όπως τόνισε, στη μεταβατική περίοδο σε ατομικό επίπεδο βελτιώνεται η φυσική κατάσταση των παιχτών (δύναμη-αντοχή-ταχύτητα κλπ), έχουμε βελτίωση της ατομικής τεχνικής σε σχέση με το ανάλογο άθλημα με και χωρίς μεταφορά αντικειμένου αλλά και προσθήκη καινούργιων κινήσεων. Στις μικρές ηλικίες θέτονται οι βάσεις για την ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του παίχτη, αλλά και εκμάθηση και διδασκαλία του τρόπου εκτέλεσης των ασκήσεων (σωστή στάση σώματος, κίνηση στο χώρο, εκμάθηση σωστής τεχνικής τρεξίματος, αλμάτων κλπ.). Βελτιώνεται επίσης η αυτοπεποίθηση του αθλητή γνωρίζοντας τις δυνατότητες του μέσα από την διαδικασία της προπόνησης αλλά το κυριότερο γίνεται λειτουργική προπόνηση πρόληψης τραυματισμών και χτίσιμο φιλοσοφίας παίχτη-αθλητή. Σε ομαδικό επίπεδο, γίνεται οργάνωση και φιλοσοφία για τη νέα χρονιά, διδάσκονται κομμάτια αμυντικής και επιθετικής φιλοσοφίας, ενσωμάτωση ίσως καινούργιων παιχτών και φιλικά παιχνίδια.

Η μεταβατική περίοδος ξεκινά μετά το πέρας των πρωταθλημάτων των αθλητών και είναι το προστάδιο για την ομαλή εισαγωγή του παίχτη στην προαγωνιστική περίοδο, στην προετοιμασία, ώστε να είναι προετοιμασμένος για πολύ δυνατές προπονήσεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Έχει διάρκεια 7-8 εβδομάδων περίπου, 2 προπονήσεων την εβδομάδα και  με 2-3 εβδομάδες ενεργητικής ανάπαυσης πριν την έναρξη της προαγωνιστικής περιόδου.

Πόσο σημαντικό είναι για τον αθλητή;

Πρέπει να το κάνει από τη στιγμή που είναι αθλητής για να βελτιώσει τις αδυναμίες του, να προσθέτει πράγματα στον τρόπο λειτουργίας του στο κάθε άθλημα και να αυξάνει την αυτοπεποίθησή του. Σίγουρα όλοι οι προπονητές θα ήθελαν στις ομάδες τους αθλητές που έχουν περάσει από το στάδιο της μεταβατικής περιόδου, έτσι ώστε στην προετοιμασία της ομάδας να είναι πιο εύκολο το έργο τους.  Και επειδή στις ομάδες της επαρχίας δεν υπάρχει η δυνατότητα διπλών προπονήσεων πολλές φορές, ώστε να υπάρχει ο διαχωρισμός των αντικειμένων, φυσικής κατάστασης-διδακτικής-τακτικής, υπάρχει μια προπονητική μονάδα την ημέρα, σίγουρα η μεταβατική περίοδος προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα και στον αθλητή και στον προπονητή, ελαχιστοποίηση τραυματισμών, πιο γρήγορη αποκατάσταση, γλιτώνουμε χρόνο και κόπο και είναι μια επένδυση για το μέλλον.

Η συνεισφορά των γονέων στην αθλητική ανάπτυξη του παιδιού είναι βασική. Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς;

Θα πρέπει να καταλάβουν οι γονείς ότι είναι πολύ σημαντική η εξέλιξη των παιδιών-αθλητών για το κάθε άθλημα ξεχωριστά και για την ατομική εξέλιξη του αθλητή  αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι οι μικροί αθλητές είναι αυτοί που θα τροφοδοτήσουν αργότερα τις μεγάλες ομάδες μπαίνοντας στην αναπαραγωγική διαδικασία και εξέλιξη που αυτό αυτόματα  σημαίνει ότι θα μπορούμε να τροφοδοτήσουμε και τις μικρές εθνικές ομάδες και αυτά τα παιδιά να αποτελέσουν παράδειγμα και πόλος έλξης για τα παιδιά να ασχοληθούν με τον αθλητισμό.  Το ότι κάνεις κάτι καλά και με σωστό τρόπο δε σε χρίζει απαραίτητα επαγγελματία αλλά ο καλύτερος επαγγελματίας είναι ο ερασιτέχνης, αυτός που κάνει καλά αυτό που του αρέσει και με σωστό τρόπο. Είναι σημαντικό για τους γονείς να παροτρύνουν τα παιδιά να ασχοληθούν, και να μην εμπιστεύονται ανθρώπους που δεν έχουν γνώσεις. Υπάρχει τόση μεγάλη ανατροφοδότηση και στοιχεία στον Internet που πολλές φορές πολλοί προσπαθούν να εντυπωσιάσουν τον γονέα με μια περίεργη ή μια εξαντλητική προπόνηση, χωρίς να έχουν εστιάσει στις πραγματικές ανάγκες του κάθε παιδιού και πως θα περάσει από τα διάφορα στάδια για να μπορέσει να γίνει αθλητής, γιατί χωρίς να είσαι αθλητής δε μπορείς να σταθείς σε κανένα άθλημα. Προσοχή λοιπόν στην επιλογή προπονητή για τα παιδιά , ποιον εμπιστεύεστε γιατί μιλάμε για ευαίσθητες ηλικίες και σε αυτές τις ηλικίες τα παιδιά λειτουργούν σαν σφουγγάρια, μαθαίνοντας τον λάθος τρόπο είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει κάτι. Πρέπει να σεβόμαστε το μικρό υποψήφιο αθλητή σε όλα τα επίπεδα.

Υπάρχουν ταλέντα στην περιοχή μας; Πώς μπορούν οι ομάδες να βάλουν τις σωστές βάσεις για την ομαλή εξέλιξη ενός αθλητή;

Στην περιοχή υπάρχει έλλειψη πραγματικών αθλητών αλλά όχι όμως  και ταλέντων. Σίγουρα οι ομάδες δε θα πρέπει να μπαίνουν στις μικρές ηλικίες στη διαδικασία κατάκτησης πρωταθλήματος αλλά στο πως θα διδάξουν στα παιδιά τα βασικά του κάθε αθλήματος και να θέσουν τις βάσεις έτσι ώστε ένα παιδί να πάρει αρχές, να μάθεις τον τρόπο πως θα κάνει προπόνηση, τι είναι προπόνηση, να μαθαίνει να προσπαθεί και να βελτιώνεται καθημερινά.  Γιατί η επαρχία είναι τροφοδότης των μεγάλων ομάδων αλλά υστερούμε πάρα πολύ σε αθλητές.  Άρα θα πρέπει να υπάρχει μια σωστή φιλοσοφία, σε ότι αφορά τις μικρές ηλικίες, που να στοχεύει στην εξέλιξη των αθλητών ατομικά και την ένταξή τους μέσα στο πνεύμα της ομαδικότητας του κάθε αθλήματος και όχι τόσο στην επίτευξη στόχων των εκάστοτε σωματείων. Είναι τόσα πολλά αυτά που μπορούμε να πούμε που θα μπορούμε να μιλάμε για ώρες. Σημασία έχει ότι πρέπει να καταλάβουμε ότι και εδώ στην επαρχία ότι η εξέλιξη των αθλημάτων βασίζεται καθαρά στην εξέλιξη των αθλητών και στις γνώσεις. Δεν υπάρχει κάτι ημίμετρο. Ή ξέρεις ή δεν ξέρεις. Πρέπει να εμπνεύσουμε και τα μικρά παιδιά αλλά και τους μεγαλύτερους αθλητές, τα μικρά παιδιά πρώτον να μάθουν να αγαπάνε την προπόνηση και τους μεγάλους αθλητές κάνοντας προπόνηση να αποτελέσουν παράδειγμα για τους μικρούς αθλητές. Πιστεύω πολύ στην θεωρία του « τοπικού ήρωα», οι παίχτες της επαρχίας θα πρέπει να έχουν ένα τοπικό ήρωα από την περιοχή που να αποτελεί πρότυπο αθλητή έτσι ώστε να τον παρουσιάζουμε και να τον έχουν σαν παράδειγμα για να μπορούν αργότερα και αυτοί να γίνουν σαν αυτόν. Πολλοί από αυτούς μπορεί να μην μπορέσουν να φτάσουν να παίξουν σε μεγάλο  επίπεδο, αλλά σίγουρα θα έχουν μάθει τον σωστό τρόπο και αυτός που δουλεύει πάντα θα  έχει σίγουρα πρόοδο.

Tέλος, ποια θα πρέπει να είναι η σχέση του καθαρά αγωνιστικού τμήματος με τα υπόλοιπα τμήματα;

Πρέπει να υπάρχει κάποια  ποιότητα παιχτών  όσον αφορά και  στη νοοτροπία και στην αγωνιστική φιλοσοφία, ούτως ώστε τα μικρότερα παιδιά να μαθαίνουν και να διδάσκονται τη λειτουργία της ομάδας, να μπουν στη διαδικασία να διεκδικήσουν τη θέση τους και μέσα από αυτό να υπάρχει εξέλιξη της αναπαραγωγικής διαδικασίας. Γιατί καλά λέμε ότι πρέπει να ρίξουμε το βάρος στις μικρές ηλικίες αλλά αυτό δε σημαίνει ότι αν θα έχουμε πάρα πολλά παιδιά στις μικρές ηλικίες ότι θα έχουμε και πάρα πολλούς παίχτες που θα παίξουν αργότερα. Αν το αγωνιστικό κομμάτι δεν είναι ελκτικό για τα παιδιά με τη διαδικασία του ανταγωνισμού, της προσπάθειας και την επιβράβευση, τότε θα τους αποτρέψουμε. Μιλάμε πάντα ότι πρέπει να κάνουμε τους αθλητές να αγαπήσουν το άθλημα, όχι να νομίζουν ότι ότι και να κάνουν δε θα έχουν ποτέ την ευκαιρία, αφού προσπαθήσουν βέβαια, να δείξουν πραγματικά αν μπορούν να υπάρξουν μέσα σε ένα ανταγωνιστικό σύνολο. Δε θα γίνουν όλοι αθλητές σίγουρα, αλλά θα φτιάξουν στα σίγουρα καλούς χαρακτήρες, δυνατούς που θα εκτιμούν την έννοια της προσπάθειας, που αυτό συμβαίνει και στην πραγματική ζωή έξω. Μιας και τα ομαδικά αθλήματα, είναι αθλήματα επιβίωσης, επαφής, όπως ακριβώς επιβιώνεις καις την πραγματική ζωή.  Σίγουρα, είναι τόσα πολλά που δεν ξέρουμε αλλά θα πρέπει να δίνουμε το παράδειγμα της εξέλιξης μαθαίνοντας πράγματα.  Αποτελούμε το παράδειγμα για τους αθλητές μας. Αν εμείς οι ίδιοι δεν κοπιάζουμε πως περιμένουμε από αυτούς να κάνουν το ίδιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :